Slaege haas | De Broodbakschool
De Broodbakschool

Wat dit haasje jou zeggen wil

Ik werd helemaal warm van binnen.
Door wat ik me zojuist realiseerde.
Toen ik deze oogstvideo van mijn favoriete Nederlandse graanteler Jan Steverink @Slaege op Facebook zag

Slaege Facebook Oogstvideo

Voor wie geen Facebook heeft, hier een screenshot van de video.

De witte pijltjes heb ik er bij gezet ;)

slaege oogst haasje

Wat zie je hier eigenlijk?

Dit is een graanveld van Jan & Ingrid Steverink. Sinds 2005 verbouwen zij in Silvolde (Achterhoek) fantastische oude graansoorten. Gele en Rode Spelt, Rode en Zwarte Emmer, Gele en Rode tarwe en ook Eenkoorn. Alleen voor humane consumptie. Dit graan is van fantastische kwaliteit om brood mee te bakken. Alleen het beste is goed genoeg voor jouw brood.

En dan vallen mij 3 dingen op waar ik blij van word:

1. Dat hier een oude graansoort geoogst wordt, dat zie je in 1 oogopslag. Aan het hoge gewas (tot wel 2 meter). Heel anders dan moderne tarwe, dat gemodificeerd is tot korte halmen die weinig wind vangen.

2. Op de voorgrond zie je een akkerrand met weide bloemen. Die bloemenpracht heeft een functie. Door akkerranden midden door de graanpercelen te zaaien worden luizen op een natuurlijke manier bestreden. Geweldig toch? En wat een mooie bloemen! Daar wil je zo wel een boeket van op tafel hebben! Maar deze laten we staan.

3. Zie je die haas die wegspringt uit het korenveld omdat de maaidorser er aankomt? Dit veld zit vol met leven! Het prachtige resultaat van jarenlang ploeteren. Tegen de stroom in! Want Jan en Ineke willen geen kunstgrepen toepassen. Maar op een zo’n duurzaam mogelijke manier telen.

Bij Slaege gebruiken ze in lage doseringen vloeibare kunstmest in plaats van korrels. Ook gebruiken zij compost thee (volgens de methode van Elaine Ingham) en werken ze met mycorrhiza schimmels. Natuurlijke bodemverbetering vinden zij dus heel belangrijk! En dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Ik geniet daar van!

De granen van Slaege staan garant voor puur brood ‘net as vrogger’. Het beste graan als puur ingrediënt zonder kunstgrepen.

Als thuisbakker loop jij hier toch ook warm voor?!

In alle broodcursussen vind je links naar Slaege bloem- en meelsoorten. Want ik ben fan van hun graansoorten. En smokkel het zelfs mee in mijn handbagage wanneer ik weer naar Andalusië vlieg ;)

Wil jij dit allerbeste graan kopen?

SLAEGE MEEL KOOP JE HIER